Förbud mot telefonförsäljning ska utredas

Konsumentombudsman generaldirektör Cecilia Tisell har efterfrågat tydligare regler och föreslagit förbud mot att teckna kreditavtal över telefon. Hon menar att försäljningsmetoden är särskilt problematisk för utsatta grupper.
    Nu får Konsumentverket i uppdrag av Regeringen att se över konsumenters rättigheter och ta fram åtgärder för stärkt konsumentskydd.

– Det är uppenbart att telefonförsäljning behöver granskas ytterligare. Det är helt oacceptabelt att särskilt sårbara grupper såsom äldre, språksvaga och personer med funktionsnedsättningar kommer i kläm vid telefonförsäljning. Vissa produktgrupper och branscher kan vara särskilt problematiska och behöver därför särskilt pekas ut, säger civilminister Erik Slottner.

På tiden, branschen verkar inte själva kunna lösa den bristfälliga informationen från företagen.
    Regeringen; Uppdrag att granska brister vid telefonförsäljning.
    Konsumentverket: Vi arbetar för att skapa
en bättre konsumentvardag
.

Det här inlägget postades i Data, Internet, Demokrati, Ekonomi, Historia, IT, Nyheter, Politik, myndigheter, Samhällsservice. Bokmärk permalänken.