Norska mediekoncernen Schibsted har tidigare försökt hindra OpenAI att använda deras innehåll för att träna AI-modeller. Nu har man svängt helt och ska börja samarbeta med OpenAI.
Samarbetet med OpenAI ska integrera artiklar från Schibsteds medier, till exempel Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Verdens Gang (VG) och Aftenposten, i OpenAI-produkter som ChatGPT. Det innebär också att Schibsteds får extra resurser som öronmärks för att stödja innovation och AI-utveckling på redaktionerna.
Tidigare har även det tyska medieföretaget Axel Springer, franska Le Monde och amerikanska Axios ingått avtal med OpenAI.
Schibsted: Schibsted Media inleder partnerskap med OpenAI.
Samarbetet med OpenAI ska integrera artiklar från Schibsteds medier, till exempel Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Verdens Gang (VG) och Aftenposten, i OpenAI-produkter som ChatGPT. Det innebär också att Schibsteds får extra resurser som öronmärks för att stödja innovation och AI-utveckling på redaktionerna.
Tidigare har även det tyska medieföretaget Axel Springer, franska Le Monde och amerikanska Axios ingått avtal med OpenAI.
Schibsted: Schibsted Media inleder partnerskap med OpenAI.