Matallergiker förtjänar en bättre vardag

Fler än hundratusen personer i Sverige har någon form av matallergi. Samtidigt ger drygt 10 procent av livsmedelsföretag fel information om allergena ingredienser. För att färre ska drabbas av allergiska besvär samt få en god vård behövs nya åtgärder inom både livsmedels- och vårdsektorn.
    – Livsmedelsverket och Socialstyrelsen har tagit ett helhetsgrepp kring allergifrågan och identifierat en väg framåt för att göra det bättre för personer med matallergi. I den gemensamma rapporten till regeringen ges förslag på konkreta åtgärder inom livsmedels- och vårdkedjan, säger Ylva Sjögren Bolin, immunolog och projektledare på Livsmedelsverket.
    Skolan, vården, mataffären och restaurangen är alla exempel på platser där personer med allergi behöver mötas av rätt kunskap och information. Här förekommer det att fel mat serveras eller att fel information om allergena ingredienser i maten ges till personer med matallergi. Sådana fel kan leda till allvarliga risker och onödiga samhällskostnader.
    Livsmedelsverket: Matallergiker förtjänar en bättre vardag.
    Livsmedelsverket: Allergi och överkänslighet.

Det här inlägget postades i Data, Internet, Hälsa, Historia, Mat, livsmedel, Politik, myndigheter, Samhällsservice, Vetenskap. Bokmärk permalänken.