”Mardrömsbränsle”: Det kontroversiella året för kaninfrimärket

Det kinesiska nyåret, är söndagen den 22 januari. I Kina markerar det början på kaninens år. Varje år sedan 1980 har China Post släppt speciella minnesfrimärken för tillfället, och en av de två designerna i år är en blå kanin med röda ögon designad av den 99-årige konstnären Huang Yongyu (黄永玉). Frimärkena släpptes officiellt den 5 januari, i en ceremoni som inkluderade en maskotkaraktär som liknade den blå kaninen.
    Reaktionen i Kina har varit blandad, enligt What’s on Weibo. Vissa på sociala medier ser den blå kaninen som monstruös eller ond med de där röda ögonen. Andra säger att ögonen är en nick till ökningen av covid-19, vilket indikerar att kaninen har varit sjuk. Många kan inte bestämma sig för om den är ful eller söt, så de har kallat den ”ful-söt”. Konstverket är helt i linje med stilen i Huangs andra verk. Huang själv sa att han bara ville designa något som skulle göra människor glada. Oavsett om de är glada eller inte, ville många köpa frimärket, som sålde slut nästan direkt och nu är ett samlarobjekt.
    Huang Yongyu var föremål för en annan kontrovers 1974 när hans målning av en uggla med ena ögat öppet tolkades som kritisk mot Kinas kulturrevolution. Ugglor sover med ett öga öppet. Ordförande Mao själv försvarade Huang och efter att kulturrevolutionen var över frikändes konstnären.
    What’s on Weibo: Chinese Blue Rabbit Zodiac Stamp Becomes Unexpected Viral Hit for Looking “Horrific”.


Det här inlägget postades i Data, Internet, Geografi, Historia, Kultur, Politik, myndigheter, Samhällsklimat. Bokmärk permalänken.