Rekordstor tunnel byggs från Danmark till Tyskland

En rekordstor tunnel byggs under Östersjön mellan Danmark och Tyskland, vilken kommer att förkorta restiderna och förbättra Skandinaviens förbindelser med resten av Europa.
    Fehmarnbelttunneln blir 18 km lång och kommer att vara världens längsta prefabricerade väg- och järnvägstunnel när den är klar. Det är också en anmärkningsvärd teknisk bedrift, som innebär att delar av tunneln placeras ovanpå havsbottnen och sedan fogas samman.
    Byggarbetsplatsen är en enorm anläggning och ligger vid den norra ingången till tunneln, vid kusten på ön Lolland i sydöstra Danmark. Den sträcker sig över mer än 500 hektar och består av en hamn och en fabrik som tillverkar tunnelsektionerna. Varje sektion är 217 meter lång och 42 meter bred och gjuts i armerat stål med betong. Totalt blir det 90 enskilda element som ska kopplas ihop som legobitar.
    Det blir två tunnlar för järnvägslinjer, två för vägar – som har två körfält i varje riktning – och en underhålls- och nödkorridor. När tunneln öppnar 2029 kommer mer än 100 tåg och 12 000 bilar att använda den varje dag.
    Prislappen hamnar på cirka 7,4 miljarder euro –drygt 80 miljarder svenska kronor – och har största delen finansierats av Danmark, med 1,3 miljarder euro från Europeiska kommissionen.
    BBC: The record-breaking tunnel being built from Denmark to Germany.
    Femern: Fehmarnbelt tunnel.

Det här inlägget postades i Byggnadsverk, Data, Internet, Djur, natur, Fordon, trafik, flyg, båt, Geografi, Historia, Miljö, Politik, myndigheter, Samhällsservice, Teknik. Bokmärk permalänken.