Papperskvitto inte längre krav

Nu kan näringsidkare slopa papperskvitto. Det har Skatteverket kommit fram till i ett nytt ställningstagande.
    Tidigare har myndigheten ansett att alla företag måste erbjuda papperskvitto om kunden villa ha det. Men nu har man ändrat riktlinje
    Ur Skatteverkets ”Regler & ställningstaganden” 2024-12-04:

3 Gällande rätt m.m.
Den som i näringsverksamhet säljer varor eller tjänster mot kontant betalning eller mot betalning med kontokort ska, med vissa undantag, använda ett kassaregister (39 kap. 4-5 §§ skatteförfarandelagen [2011:1244], SFL).
    Om det föreligger en skyldighet att använda ett kassaregister ska vid varje försäljning ett av kassaregistret framställt kvitto tas fram och erbjudas kunden (39 kap. 7 § andra stycket SFL).
    Ett kassakvitto får vara antingen ett papperskvitto eller ett elektroniskt kvitto (jämför 2 kap. 3 § och 7 kap. 1 § SKVFS 2021:17).

Skatteverket: Papperskvitto inte längre krav.
    Skatteverket: Den som är skyldig att använda ett kassaregister kan välja att erbjuda kunden ett elektroniskt kvitto eller ett papperskvitto.

Det här inlägget postades i Data, Internet, Ekonomi, Historia, Nyheter, Politik, myndigheter, Samhällsservice, Teknik. Bokmärk permalänken.