Är du smartare än en åttondeklassare?

Andel elever i åk 8 i Sverige och Danmark som presterar på olika kunskapsnivåer, procent. Bild: Anders Humlebo/TT.

Det är inte bara i läskunskap svenska elever är dåliga, även i grundläggande kunskaper i dator- och informationskunnighet är kunskaperna låga enligt en rapport.
    Nio procent av svenska elever i årskurs 8 har inte förmågan att värdera information digitalt enligt den internationella studien Icils. De har alltså svårt att bedöma trovärdighet, relevans och användbarhet online. Studien visar också att 41 procent av eleverna har grundläggande IT-färdigheter, medan endast 20 procent kan lösa uppgifter självständigt.

”Det är oroväckande att en stor andel elever saknar tillräckliga kunskaper i exempelvis källmedvetenhet och ansvarsfull användning av digitala verktyg”, säger Anna Castberg, avdelningschef på Skolverket.

Sverige ligger på genomsnittet för EU/OECD-länderna i studien. Danska elever presterade bäst i Norden.

Klarar du själv testerna? Här är några exempel i delen som handlar om att digitalt söka, värdera, bearbeta och presentera information. Uppgifterna blir svårare allt eftersom. Klarar du dessa?

Nivå 1
  • Öppna en länk i en webbläsare.
  • Anteckna huvudbudskapet från en video.
Nivå 2
  • Hitta information på en webbplats med flera webbsidor.
  • Infoga information i en viss cell i ett kalkylblad.
Nivå 3
  • Bedöma tillförlitligheten i informationen på en webbplats, där vem som helst kan redigera innehållet.
  • Använda ett kartprogram för att rita en rutt utifrån skriven information.
Nivå 4
  • Förklara hur lösenord kan krypteras.
  • Välja ut relevanta bilder eller illustrationer som stöd till text på en egenskapad affisch.

Skolverket: ICILS: en studie om digital kompetens.
    Ladda ner skolverkets rapport: ICILS 2023.

Det här inlägget postades i Data, Internet, EU, Film, video, Historia, IT, Politik, myndigheter, Samhällsklimat, Teknik. Bokmärk permalänken.