EHT-forskare gör de hittills mest högupplösta observationerna från jordens yta

Illustration av de hittills mest högupplösta observationerna från jordens yta. Källa: ESO/M. Kornmesser.

Event Horizon Telescope (EHT) Collaboration har genomfört testobservationer med hjälp av Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) och andra anläggningar som uppnådde den högsta upplösningen som någonsin erhållits från jordens yta.
    De lyckades med detta genom att detektera ljus från avlägsna galaxer med en frekvens på cirka 345 GHz, vilket motsvarar en våglängd av 0,87 mm. Kollaborationen uppskattar att de i framtiden kommer att kunna ta bilder av svarta hål som är 50 procent mer detaljerade än vad som var möjligt tidigare, vilket gör att regionen precis utanför närliggande supermassiva svarta hål i skarpare fokus.
    De kommer också att kunna avbilda fler svarta hål än vad som har varit möjligt hittills. De nya resultaten är en del av ett pilotexperiment och publicerades i dag i The Astronomical Journal.
    Pressmeddelandet med bilder och filmer på Eso: EHT-forskare gör de hittills mest högupplösta observationerna från jordens yta.

Det här inlägget postades i Astronomi, Data, Internet, EU, IT, Politik, myndigheter, Rymden, Samhällsservice, Teknik, Vetenskap. Bokmärk permalänken.