Skollunchen – en outnyttjad resurs för att lära elever om mat, hälsa och hållbarhet

Skollunchen är en resurs som inte utnyttjas fullt ut. Förutom att ge mätta barn kan skollunchen användas som ett pedagogiskt verktyg som berikar undervisningen med praktiska exempel. På så sätt kan kopplingen mellan mat, hälsa och hållbarhet bli tydligare för eleverna.
    Forskning som tagits fram på uppdrag av Livsmedelsverket visar att elever oftare äter frukost, äter mer frukt och grönt, mindre sötsaker och vågar prova fler nya maträtter när skolor arbetar aktivt med mat- och måltidsutbildning.
    Livsmedelverket: Skollunchen – en outnyttjad resurs för att lära elever om mat, hälsa och hållbarhet.
    Se även Oro och utsatthet kan göra att elever skippar skollunchen.

Det här inlägget postades i Data, Internet, Hälsa, Historia, Mat, livsmedel, Politik, myndigheter, Samhällsklimat. Bokmärk permalänken.