James Webb-teleskopet två år

Jämförelse av Arp 142 fotad med Hubble till vänster och med Webb till höger. Bild: Nasa, Esa, Csa, StScI.

Med en duo av växelverkande galaxer firar Nasa:s James Webb-rymdteleskop sin andra årsdag. Rymdteleskopet som tar konstanta observationer, inklusive bilder och mycket detaljerade data. Verksamheten har lett till en ”parad” av upptäckter av astronomer runt om i världen. På bara två år har Webb förändrat vår syn på universum.
    Nasa, Esa och Csa firar tvåårsdagen med att släppa bilder på galaxerna Pingvinen (NGC 2936) och Ägget (NGC 2937) i en kosmisk balett som så småningom kommer att bli en fullvuxen galax precis som vår Vintergatan.
    Deras pågående interaktion sattes i rörelse för mellan 25 och 75 miljoner år sedan, när Pingvinen och Ägget började interagera med varandra (gemensamt kallas de Arp 142). De kommer att fortsätta att dansa och gunga, kompletterade med flera ytterligare slingor. Den kosmiska dansen kommer att fortsätta i hundratals miljoner år till innan de båda galaxerna slås ihop och blir en galax.
    De båda galaxerna ligger omkring 326 miljoner ljusår bort i stjärnbilden Vattenormen (latin: Hydra) och är cirka 100 000 ljusår gamla, alltså ganska unga.
    Science Nasa: Vivid Portrait of Interacting Galaxies Marks Webb’s Second Anniversary.

Det här inlägget postades i Astronomi, Data, Internet, Historia, Politik, myndigheter, Rymden, Samhällsservice, Teknik, Vetenskap. Bokmärk permalänken.