Så påverkar snabbmatsreklam vad unga äter

Övervikt och fetma är ett växande folkhälsoproblem som kryper allt längre ner i åldrarna. Ioannis Ioakeimidis, forskare vid Karolinska Institutet, undersöker hur ungas exponering för matreklam påverkar vad de väljer att äta. Hans metod involverar även barnen i forskningen.
    Mellan 1980 och 2020 ökade andelen svenskar med övervikt eller fetma från 31 till 50 procent. Hälften av alla vuxna och 36 procent av 9-åringarna i Sverige är överviktiga enligt färsk statistik från Folkhälsomyndigheten.
    Forskning.se: Så påverkar snabbmatsreklam vad unga äter.
    Folkhälsomyndigheten: Övervikt och fetma, ålder.

Det här inlägget postades i Data, Internet, Hälsa, Historia, Mat, livsmedel, Politik, myndigheter, Samhällsklimat, Vetenskap. Bokmärk permalänken.