Pisachefen: Mobiler allt tydligare förklaring bakom kunskapsraset

Ungas användning av mobiler påverkar deras inlärning på ett negativt sätt. Det visar en ny OECD-rapport, som pekar ut skärmar som en förklaring bakom det senaste Pisaraset.

– Vi blev ganska överraskade över det starka sambandet, säger Pisachefen Andreas Schleicher.

OECD-gruppen har också släppt en färsk rapport där resultaten från den senaste Pisaundersökningen har sammanställts: ”Students, digital devices and success”.
    OECD: Students, digital devicesdigital devices and success – pdf.

        F A K T A
• 59 procent av femtonåriga elever i OECD säger att
  det händer att de blir störda av att andra elever
  använder mobiler, skärmar eller datorer på matema-
  tiklektioner.
• De elever som säger att de blivit störda av andras
  användning får betydligt lägre poäng på matematik-
  tester.
• 29 procent av eleverna i OECD säger att de använt smartatelefoner
  flera gånger om dagen trots att de gått i skolor med mobilförbud.
  21 procent har använt dem varje eller nästan varje dag.
• Hälften av eleverna i OECD känner sig nervösa eller oroliga om de
  inte har sina mobiler i närheten.
• Samtidigt som teknologi erbjuder förbättrade utbildningsmöjligheter,
  innebär den också risker som nätmobbning, exponering för olämpligt
  innehåll och integritetsproblem.
• Det finns studier som visar ett negativt samband mellan elevers läs-
  kunnighet och den tid de ägnar åt skärmar ensamma, men ett positivt
  samband om de använder skärmar tillsammans med någon vuxen.

Källa: Students, digital devices and success, OECD.
Det här inlägget postades i Data, Internet, Demokrati, EU, Historia, IT, Kultur, Nyheter, Politik, myndigheter, Samhällsklimat. Bokmärk permalänken.