En av de mest ovanliga viadukterna som byggts i Kina, Ganhaizi-bron är en experimentell fackverksbro som använder stålrör för nästan hela strukturen.
Beslutet att prova ny ingenjörsteknik är sällsynt i Kina och det gör Ganhaizi-bron till en välkommen lättnad från monotonin hos ännu en betongbro i balkstil som är vanlig i landet. Bron utses som ”världens längsta betongfyllda stålrörsbro med världens högsta bropelare av betongfyllda stålrörsgaller”. Men ur en estetisk synvinkel är den stora massan av horisontella och diagonala fackverkselement inte helt välkommen.
Den långa krökta viadukten är en del av flera tunnel- och broslingor som var nödvändiga för att nå höjd utan att ådra sig en brant lutning på den bergiga nya Yaxi-motorvägen. Den mest imponerande bron längs rutten är den höga Labajin-bron med en maximal höjd på 182,6 meter.
KALENDER
-
SENASTE POSTER
- KÅSERI
KATEGORIER
ARKIV
MAIL
OM MIG
Namn:
Börje Hovberg.
Bor:
Västerås, Sverige.