Genom att gravera plastavfall länkar Duke Riley samman utvinningsmetoder genom mänsklighetens historia

På 1860-talet införde den amerikanska regeringen fotogen som ett alternativ för att tända lampor. Valolja hade tidigare dominerat marknaden men var ohållbar med tanke på det fruktansvärda antalet djur som dödades för att ge kraft. Landet övergick snabbt till fossila bränslen och bytte ut en skadlig och utvinningsprocess mot en annan. Medan valfångst hade sina ekonomiska konsekvenser, födde den också en till stor del nautisk konstform känd som scrimshaw, eller gravyrer i ben eller elfenben.
    Konstnären Duke Riley är inställd på den historien och dess moderna implikationer. Han samlar tvättmedelskannor, flip-flops och flaskor som en gång innehöll hushållsprodukter och snidar in skarpa allegorier och ornament i deras ytor. Målat i en varm, kornig beige färg, efterliknar det rensade avfallet valbenen som användes till scrimshaw medan konstnärens gravering framträder genom de samtida berättelserna om oljebaroner eller marina varelser som bär mänskligt skräp.
    Läs mer på Colossal: By Engraving Found Plastic Waste, Duke Riley Links Extractive Practices Throughout Human History.
    Se mer på Instagram: dukerileystudio – Duke Ril.


Det här inlägget postades i Data, Internet, Design, typografi, Historia, Miljö, Samhällsklimat, Teknik. Bokmärk permalänken.