ABB Dynafin: Nytt system för framdrivning av fartyg inspirerat av valar

ABB presenterar ett nytt koncept med ett revolutionerande framdrivningssystem som bryter ny mark för att öka effektiviteten i sjöfartsindustrin. Det innovativa konceptet är inspirerat av de dynamiska rörelserna hos en valfena och är resultatet av över ett decenniums forskning, utveckling och testning. ABB uppskattar att den första prototypen står klar 2025.
    Det nya framdrivningskonceptet ABB Dynafin består av en elmotor som driver ett stort hjul som roterar i måttliga 30–80 varv per minut. Vertikala blad, som vart och ett styrs av en egen motor och styrsystem, utgår från hjulet. De kombinerade rörelserna från hjul och blad genererar framdrivning och styrkraft samtidigt, vilket möjliggör banbrytande drifteffektivitet och fartygsprecision.
    En oberoende studie från OSK-ShipTech A/S av designen av ett passagerarfartyg som utrustats med olika framdrivningslösningar har verifierat besparingar i energiförbrukningen för framdrivning med upp till 22 procent jämfört med konventionell konfiguration av framdrivningssystem. Detta kan leda till betydande besparingar i bränsleförbrukning och bidra till att undvika utsläpp.
    Läs mer på ABB: ABB presenterar revolutionerande koncept för framdrivning som avsevärt ökar fartygets effektivitet.

Det här inlägget postades i Data, Internet, Fordon, trafik, flyg, båt, Samhällsservice, Teknik, Uppfinningar, Västerås. Bokmärk permalänken.