Seglande fraktfartyg gynnas av ny metod för minskat luftmotstånd

Illustration av hur ett fartyg som drivs av vinden skulle kunna se ut. Denna båt har vingsegel, vilket är en av de konstruktionstyper som kan användas för att fånga upp vindens kraft. Andra typer är så kallade rotor-segel, som ser ut som vertikala cylindrar, och kite-segel. Bild: computedwingsail.

Forskare på Chalmers har demonstrerat en unik metod som minskar luftmotståndet hos fartyg med 7,5 procent. Det banar väg för stora fraktbåtar som drivs fram över världshaven enbart av vinden, eftersom fartyg med vindframdrivning påverkas mer av luftmotståndet än fossildrivna fartyg.
    För att nå internationella klimatmål behöver sjöfartens koldioxidutsläpp minskas med mer än 50 procent till år 2050 jämfört med 2008 års nivåer. Idag drivs så mycket som 99 procent av den globala fartygstrafiken av fossila bränslen, och trots att elektrifiering idag är ett grönt alternativt för mindre färjor på kortare distanser sätter räckviddsproblematiken käppar i hjulet för en elektrifiering av större fartyg på längre distanser. Behovet av nya lösningar för energieffektiv framdrivningsteknik på haven är därför både stort och brådskande.
    Chalmers: Seglande fraktfartyg gynnas av ny metod för minskat luftmotstånd.


Det här inlägget postades i Data, Internet, Fordon, trafik, flyg, båt, Historia, Miljö, Teknik, Vetenskap. Bokmärk permalänken.