Torkade blommor i installationer av Rebecca Louise Law

“Florilegium.”

I årtusenden har torkade blommor förberetts för ett brett spektrum av användningsområden, allt från dekoration och doft till pigment och medicin. Den brittiska konstnären Rebecca Louise Law utnyttjar vår ständiga fascination av blommor för sina monumentala, uppslukande installationer. Genom att utforska vårt förhållande till den naturliga miljön och hur blommor och växter har påverkat kulturer genom historien, uppmuntrar hennes omtolkningar av befintlig arkitektur betraktaren att röra sig i rummet på ett nytt sätt.
    I Parma hämtar hon inspiration från stadens kulinariska och medicinska historia för ”Florilegum”, och i Bretagne, Frankrike, blev hon inbjuden att ombilda Château de la Roche-Jagus storslagna bankettsal. För ”The Womb” gick besökare in i ett rum avgränsat av ömtåliga blommor och närmade sig en kokongliknande form i mitten, vilket antydde ett utrymme som samtidigt är skyddande, kraftfullt och skört. Genom att för hand sy ihop stjälkar och blad och försiktigt linda in dem i tunn tråd, konstruerar hon långa band av löv som kan draperas från ett ramverk för att skapa långa, gardinliknande vidder eller färgglada volymer på olika höjder.
    Colossal: Dried Flowers Are Arranged into Passageways and Processions in Installations by Rebecca Louise Law.


Det här inlägget postades i Design, typografi, Geografi, Konst, illustration, Kultur, Sevärdheter, Växter. Bokmärk permalänken.